هیدیو کوجیما با نگاه عمیق به همهی بازیهای بزرگ، از جهان باز GTA گرفته تا اکشنهای قدرتمندی مثل Gears of War و حتی آثار سابق خودش، ترکیبی چشمنواز را در Phantom Pain اجرا کرد که سمفونی هماهنگی از ویژگیهای زد و خورد، اتفاقات، کنکاش و ضربآهنگ چریکی بود. کوجیما این بار به سیم آخر زد و محصولی به دنیا عرضه کرد که میتواند در بهترین حالت، هر سلیقهای را راضی کند. اکشن باز که باشید، میتوانید از درگیریهای بزرگ و کوچک بازی لذت ببرید. برایتان جستجو و روایت داستان درگیرکننده توام با لذت قدم به قدم بازی مهم است؟ Phantom Pain به خوبی همهی ویژگیهای خوب یک بازی اکشن ماجراجویی را در خود جای داده است. مهمترین عاملی که Phantom Pain را یک استثنا در این میان نشان میدهد، این موضوع است که کوجیما از دل یک بازی مخفیکاری، که اصل و نسبش هم همین است، یک بازی اکشن ماجراجویی بیرون کشیده و آن را به رقابت با بازیهایی فرستاده که همهی ویژگیشان همین اکشن و ماجراجویی است. Phantom Pain جهش ژنتیکی در مجموعه متال گیر سالید است. کوجیما با افتخار سبکی به اسم مخفیکاری-اکشن-ماجراجویی را با المانهای جهان باز جدید به دنیا معرفی کرد و نه تنها Phantom Pain بهترین اکشن ماجراجویی سال را ساخت، بلکه پرچمدار این درخت جوان با ریشهای عمیق شده است. امیدوارم Phantom Pain الگویی برای بازیهای آینده شود و شبیه این بازی، با نوآوریهای بیشتر را شاهد باشیم.
لینک ویدیو نقد و بررسی metal gear solid v: phantom pain در کانال تلگراممون: